De indruk die je op een ander maakt is voor 55% afhankelijk van je uiterlijke verschijning en jouw gedrag, voor 38% van de manier van spreken en slechts voor 7% van wat er wordt gezegd. Krijg je langer de tijd om jezelf te presenteren dan kunnen de percentages gaan verschuiven. Belangrijk is te weten welke boodschap je over wilt brengen*
Wanneer je wilt dat anderen geloven dat je bijvoorbeeld succesvol en/of creatief bent, dan is het handig dat je dit ook uitstraalt voor je met jouw verhaal begint. Om te kunnen spelen met de afstand tussen jou en je (toekomstige) werkrelatie is het raadzaam je bewust te zijn van je eigen kledingstijl en de specifieke kledingcodes die per sector gelden. Zo kun jij je aanpassen aan de situatie zonder je eigen persoonlijkheid te verliezen. |
*Later is deze uitspraak wat meer genuanceerd. Overeind blijft dat in emotionele beladen en bedreigende situaties bovengenoemde percentages inderdaad grotendeels kloppen. Mensen blijken dan vooral te vertrouwen op wat ze zien en merken en minder op wat ze inhoudelijk horen. In situaties waarin het vooral gaat om het overbrengen van kennis en (technische) informatie (het weerbericht, de uitspraak van de rechter) geven we voorrang aan de inhoud van het gezegde. Niettemin speelt het visuele deel van de communicatie een hoofdrol, niet alleen bij een eerste contact, maar ook de manier waarop je het contact weer afsluit en afscheid neemt, blijven lang in het geheugen van je gesprekspartner(s) achter. Voeg hierbij de wetenschap dat een groot deel van de zakelijke beslissingen wordt genomen op grond van irrationele overwegingen, dan wordt duidelijk dat indien de kwaliteit van je persoonlijke presentatie niet in overeenstemming is met de kwaliteit van je boodschap, de kans groot is dat de ‘koop niet doorgaat’ …
|
Het gebruik van kleuren in een werkomgeving
Door een gerichte kleurkeuze kun je jouw zakelijke invloed versterken en je autoriteit en geloofwaardigheid vergroten. Kleur kan de indruk die je op anderen maakt beïnvloeden. Donkere neutralen: autoriteit Donkere neutralen draag je bij voorkeur in de meer formele situaties. Zij scheppen afstand en wekken de indruk van macht en geloofwaardigheid. Dit effect wordt versterkt wanneer in combinatie hiermee wit (of een andere zeer lichte kleur) wordt gedragen en wanneer het materiaal van de kleding glad en effen is. Kies de donkere neutralen volgens jouw kleurpalet. Voor mensen met een lichte kleuring zijn de neutralen dan ook lichter dan voor mensen met een donkerder kleuring. Middendonkere neutralen: benaderbaar Middendonkere kleuren worden gekozen voor de meer informele situaties. Wanneer je de afstand tussen jou en jouw gehoor of relatie wilt verkleinen kun je beter kiezen voor middentinten gecombineerd met lichte pasteltinten voor shirts, blouses en tops. Kies je bovendien een niet effen of gestructureerd materiaal, dan versterk je het beeld van benaderbaarheid. Neutrale tinten zijn gemakkelijk te combineren, zijn zakelijk en veilig en worden snel weer vergeten. Kies de neutralen volgens jouw kleurpalet. Voor mensen met een lichte kleuring zijn de neutralen dan ook lichter dan voor mensen met een donkerder kleuring. Accentkleuren: aandacht Sprekende kleuren staan voor kracht. Jouw persoonlijkheid is medebepalend voor de mate van accentkleuren die je zakelijk wilt dragen. Voor heren worden deze kleuren hoofdzakelijk voor dassen gebruikt. Contrast: afstand creëren De mate waarin je contrast in de kleuren van jouw kleding toepast, hangt af van jouw kleuring, persoonlijkheid en de situatie. Hoe groter het contrast, hoe krachtiger de boodschap overkomt. Een hoge mate van contrast vergroot de afstand tussen jou en de ander en maakt je dus minder benaderbaar. |
Kleding per branche
Goed om te weten dat bepaalde branches kledingcodes hanteren. Hieronder enkele stereotype voorbeelden van kleidng op het werk waarbij jouw functie binnen het bedrijf uiteraard ook een rol speelt, bijv. als je directeur bent in het onderwijs of in de zorg: De financiële / verzekeringswereld Neutrale kleuren als grijs en blauw om betrouwbaar, serieus, professioneel en ‘uniform’ over te komen, glad geweven stoffen, goede kwaliteit van kleding. De onderwijs- en universitaire wereld Veel warme kleuren, ruigere en zachtere stoffen als rib, flanel, tweed, katoen. Lage contrasten in kleuren (= hoge toegankelijkheid). Weinig pakken, veel broeken, truien en combinaties. De reclame/omroep en PR Meer kleur, lossere kledingstijl, opvallende kledingdetails, zeer persoonlijke look, nonchalante combinaties, maar ook functioneel, hoog modieus en stijl doorgevoerd in accessoires. Designerkleding. De zorg- en dienstverlenende instellingen ‘Natuurlijk’ en praktisch, dus veel breisels, spijkerbroeken, T-shirts, lekker zittende jasjes, een beetje zoals de onderwijswereld. Het midden- en kleinbedijf Half formeel, dus veel combinaties, broeken en truien, verzorgd, gemiddelde kwaliteit. Meer gebruik van kleur- en accessoires. Als je op zeker wilt gaan kun je soms beter overdressed dan under-dressed zijn.
Uiteraard telt de branche waar in je werkt en de functie die je hebt of wilt hebben hierin mee.
|
Je kunt makkelijk de plank mis slaan. Onderstaand belangrijke missers op een rij die gelden in de meeste branches.
Zakelijke missers dames:
|
Zakelijke missers heren:
|
‘Het signaal dat je wilt uitzenden heb je zelf in de hand!’
Je kunt ver komen met de informatie van de pagina's, maar soms heb je toch meer behoefte aan een persoonlijk 'live' advies hier in de studio. Je bent natuurlijk altijd welkom!
|
Anderen keken ook naar: