SAMENWERKEN MET VRIJWILLIGERS
Hoe houden we de kwaliteit en inzet van vrijwilligers goed op peil?
Daarbij zijn er ook vrijwilligers die niet altijd de ervaring in de branche hebben waar ze gestationeerd zijn. Investeren in coaching en ontwikkeling van vrijwilligers is vanuit het oogpunt van werven, het langdurig binden en behouden van deze belangrijke arbeidskrachten van belang.
Ook de beroepskracht/coördinator kan soms wel wat steun gebruiken in het begeleiden van vrijwilligers. Met het aanbod trainingen krijgen beroepskrachten en vrijwilligers de noodzakelijke bagage voor het zo goed mogelijk uitvoeren van hun taak om zo de kwaliteit te kunnen blijven waarborgen.
De voorbeelden van trainingen op de volgende pagina’s zijn bedoeld voor beroepskrachten, coördinatoren en/of HR-professionals van organisaties die veel met vrijwilligers werken, voorlichting geven en rondleidingen verzorgen, zoals:
• Bibliotheken/taalhuizen
• Community Library
• Informatiepunten Digitale Overheid
• Bank Informatiepunten
• Scholen/mediatheken
• Musea
• Theaters
• NGO's
• Verenigingsleven
• Zorginstellingen
• Overige culturele- en maatschappelijke organisaties
Er is in de trainingen veel afwisseling en interactie tussen de trainer en de deelnemer(s). Misschien goed om te weten dat er in geen enkele training rollenspellen worden toegepast.
Daarbij zijn er ook vrijwilligers die niet altijd de ervaring in de branche hebben waar ze gestationeerd zijn. Investeren in coaching en ontwikkeling van vrijwilligers is vanuit het oogpunt van werven, het langdurig binden en behouden van deze belangrijke arbeidskrachten van belang.
Ook de beroepskracht/coördinator kan soms wel wat steun gebruiken in het begeleiden van vrijwilligers. Met het aanbod trainingen krijgen beroepskrachten en vrijwilligers de noodzakelijke bagage voor het zo goed mogelijk uitvoeren van hun taak om zo de kwaliteit te kunnen blijven waarborgen.
De voorbeelden van trainingen op de volgende pagina’s zijn bedoeld voor beroepskrachten, coördinatoren en/of HR-professionals van organisaties die veel met vrijwilligers werken, voorlichting geven en rondleidingen verzorgen, zoals:
• Bibliotheken/taalhuizen
• Community Library
• Informatiepunten Digitale Overheid
• Bank Informatiepunten
• Scholen/mediatheken
• Musea
• Theaters
• NGO's
• Verenigingsleven
• Zorginstellingen
• Overige culturele- en maatschappelijke organisaties
Er is in de trainingen veel afwisseling en interactie tussen de trainer en de deelnemer(s). Misschien goed om te weten dat er in geen enkele training rollenspellen worden toegepast.
De training
Deze training richt zich op beroepskrachten die met vrijwilligers samenwerken en de vrijwilligers mee willen nemen in de eisen van deze tijd. Na de training ben je in staat de vrijwilliger op de juiste wijze te begeleiden en opbouwende feedback te geven. Bied je de vrijwilliger ruimte om te functioneren binnen de beleidskaders van de organisatie. Meer lezen.. |
De training
Er is inmiddels een Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) geopend of er is algemene hulp bij digitalisering in jouw organisatie. Er worden of zijn vrijwilligers aangetrokken die burgers ondersteunen bij digitale inclusie. Na de training is de begeleider in staat de vrijwilliger in alle vereiste vaardigheden te begeleiden en het initiatief onder de aandacht te brengen bij bewoners en organisaties in de omgeving. Daarnaast ontvang je tips om meer uit digitale inclusie te halen voor het bereiken van nieuwe doelgroepen. Meer lezen |
De workshop
Wat zouden wij moeten zonder de vrijwilligers? In deze workshop krijgen zij positieve aandacht en waardering wat zij verdienen. Op een vermakelijke interactieve wijze wordt ook kennis van de organisatie behandeld en hoe zij hun rol in de organisatie (kunnen) vervullen. Een workshop waar nog lang over nagepraat kan worden! Meer lezen.. |