Wanneer je wilt dat anderen geloven dat je bijvoorbeel succesvol en/of creatief bent, dan is het handig dat je dit ook uitstraalt voor je met jouw verhaal begint. Om te kunnen spelen met de afstand tussen jou en je (toekomstige) werkrelatie is het raadzaam je bewust te zijn van je eigen kledingstijl en de specifieke kledingcodes die per sector gelden. Zo kun jij je aanpassen aan de situatie zonder je eigen persoonlijkheid te verliezen. Het gebruik van kleur in een werkomgeving Door een gerichte kleurkeuze kun je eventueel ook jouw zakelijke invloed versterken en je autoriteit en geloofwaardigheid nog vergroten. Kleuren kunnen de indruk die je op anderen maakt beïnvloeden. Donkere neutralen: autoriteit Donkere neutralen draag je bij voorkeur in de meer formele situaties. Zij scheppen afstand en wekken de indruk van macht en geloofwaardigheid. Dit effect wordt versterkt wanneer in combinatie hiermee wit (of een andere zeer lichte kleur) wordt gedragen en wanneer het materiaal van de kleding glad en effen is. Kies de donkere neutralen volgens jouw kleurpalet. Voor mensen met een lichte kleuring zijn de neutralen dan ook lichter dan voor mensen met een donkerder kleuring. Middendonkere neutralen: benaderbaar Middendonkere kleuren worden gekozen voor de meer informele situaties. Wanneer je de afstand tussen jou en jouw gehoor of relatie wilt verkleinen kun je beter kiezen voor middentinten gecombineerd met lichte pasteltinten voor shirts, blouses en tops. Kies je bovendien een niet effen of gestructureerd materiaal, dan versterk je het beeld van benaderbaarheid. Neutrale tinten zijn gemakkelijk te combineren, zijn zakelijk en veilig en worden snel weer vergeten. Kies de neutralen volgens jouw kleurpalet. Voor mensen met een lichte kleuring zijn de neutralen dan ook lichter dan voor mensen met een donkerder kleuring. Accentkleuren: aandacht Sprekende kleuren staan voor kracht. Jouw persoonlijkheid is medebepalend voor de mate van accentkleuren die je zakelijk wilt dragen. Contrast: afstand creëren De mate waarin je contrast in de kleuren van jouw kleding toepast, hangt af van jouw kleuring, persoonlijkheid en de situatie. Hoe groter het contrast, hoe krachtiger de boodschap overkomt. Een hoge mate van contrast kan wel de afstand tussen jou en de ander vergroten en maakt je dus minder benaderbaar. Kleding per branche Goed om te weten dat bepaalde branches kledingcodes hanteren. Hieronder enkele stereotype voorbeelden van kleding op het werk waarbij jouw functie binnen het bedrijf uiteraard ook een rol speelt, bijvoorbeeld als je directeur bent in het onderwijs of in de zorg: De financiële / verzekeringswereld Neutrale kleuren als grijs en blauw om betrouwbaar, serieus, professioneel en ‘uniform’ over te komen, glad geweven stoffen, goede kwaliteit van kleding. De onderwijs- en universitaire wereld Veel warme kleuren, ruigere en zachtere stoffen als rib, flanel, tweed, katoen. Lage contrasten in kleuren (= hoge toegankelijkheid). Weinig pakken, veel broeken, truien en combinaties. De reclame/omroep en PR Meer kleur, lossere kledingstijl, opvallende kledingdetails, zeer persoonlijke look, nonchalante combinaties, maar ook functioneel, hoog modieus en stijl doorgevoerd in accessoires. Designerkleding. De zorg- en dienstverlenende instellingen ‘Natuurlijk’ en praktisch, dus veel breisels, spijkerbroeken, T-shirts, lekker zittende jasjes, een beetje zoals de onderwijswereld. Het midden- en kleinbedijf Half formeel, dus veel combinaties, broeken en truien, verzorgd, gemiddelde kwaliteit. Meer gebruik van kleur- en accessoires. Wat er hier boven ook staat, blijf altijd kijken of de stijl en sfeer van kleding past bij jouw persoonlijkheid, of jij je er lekker in voelt en het zelfvertrouwen geeft. Je kunt bijvoorbeeld een (digitale) collage van kledingstukken maken wat jij leuk vindt voor je werk. Soms is het handig om een collage te maken apart voor privé en voor werk. Zeker nu thuis werken ook meer een rol speelt. Volgende blog is 29/9 met thema 'De taal van kleuren'
Comments are closed.
|
Maison Primago biedt inspiratie, overzicht en tijdbesparing. Hier vind je speciaal voor jou gebundelde informatie voor een leuk leven thuis.
Thema's op deze site:
Nooit meer een blog missen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief
Archieven
Maart 2024
|